<<< Zpět

Když jsem poprvé spouštěl hru Aliens Versus Predator od Fox Interactive, říkal jsem si: že by zas nějaká další doomovka? Po pár prvních okamžicích jsem zjistil - to tedy ani náhodou. To, co se přede mnou otevřelo, byl fantastický svět plný napětí. Někdo si možná myslí - pořádně drsňácká hra, to je Quake 3. Ale omyl, ve hře A&P zjistíte, že drsnost a napětí hry nelze měřit pouze množstvím krve a zmateným pobíháním. Důležité je celkové ladění hry. Hra A&P je napínavá jednak účinkujícími ve hře - vojáci, vetřelci a predátor - a jednak prostředím hry. Scény jsou velmi nápadité, každá je typická svým zvláštním prostředím. Mnoho prostředí vás uchvátí svou prostorností a neobvyklostí. Celá hra působí velmi zvláštně a napínavě a dokáže vás opravdu vtáhnout do svého prostředí. Snad nejvíc k tomu přispívá zvuková kulisa, která vyvolává dojem záhadnosti a napětí. Hra důsledně využívá schopností zvukových karet s rozhranním EAX, takže výsledkem je velmi kvalitní stereofonní zvuk s ozvěnami a dozvuky, vytvářejících dojem velkých prostor. Pokud jste ještě o zvukovce s EAX neuvažovali (nejlépe Sound Blaster Live!), tak tato hra je vynikající ukázkou správného využití možností EAX. Nejde jen o pouhou střílečku. Akce musíte předem přesně promýšlet a být neustále ve střehu. Musíte volit správnou taktiku, používat správné zbraně na správných místech, nepozorovaně se plížit či naopak nalákat oběť do pasti. S bezhlavým střílením byste příliš neuspěli.

Scény doporučuji vyzkoušet nejdříve v módu nesmrtelnosti. Zkopírujte si ikonu pro spuštění hry (přetáhnout pravým tlačítkem myši a zvolit "zkopírovat"), vyvolejte nastavení vlastností (pravým tlačítkem myši) a do řádku "Cíl" dopište text -debug, oddělený od původního jména programu mezerou. Po spuštění hry pomocí této ikony vyvolejte klávesou `~ (vlnovka úplně vlevo nahoře) konzolu a napiště text GOD (velkými písmeny), stiskněte Enter a vypněte konzolu opět klávesou `~. Hra vypíše text IMMORTALITY ENABLED. Plnou výzbroj můžete získat příkazem GIVEALLWEAPONS, doplnit energii příkazem GIMME_CHARGE. Ovšem pozor - v debug módu nelze hru ukládat a nedosáhnete další scény. Jen si scénu projděte, ať víte co kde je, a potom ji hrajte se stále vyšší obtížností. Stojí to za to, poslední prémiová scéna je dokonce přístupná pouze po dohrátí hry s nejvyšší obtížností. Ještě poznámka - nefunguje-li vám ukládání či ladicí mód, updatujte si hru na novější verzi - např. z nedávného Levelu. V tréninkovém módu můžete jednu scénu uložit 8x, ve střední obtížnosti 4x a v nejvyšší obtížnosti 2x (načtením starší verze se vám samozřejmě vrátí zpět i počitadlo uložení). Někomu se to může zdát málo, ale to je také jedna z věcí přispívající k napínavosti a obtížnosti hry. Nezvládáte-li akce najednou a musíte-li dělat více pokusů, zřejmě ještě nejste dostatečně připraveni, hrajete spíše na šťastnou náhodu a měli byste se vrátit k nižší obtížnosti.

Ještě jedna poznámka ke zvuku: Máte-li EAX, vyzkoušejte si jednu maličkost. Přimíchejte si do zvukovky hudbu např. z CD nebo z přijímače (přes linkový vstup) a spusťte si scénu za vetřelce. Během hry je přimíchaný zvuk ovlivňován dozvukovými efekty stejně jako zvuk hry (při průchodu různým prostředím se mění i charakter zvuku), takže to ve vás vyvolá představu vetřelce prohánějícího se s tranzistorákem přes rameno. Stojí to za to.


Můžete si zvolit, zda budete hrát za vetřelce, vojáka či predátora. Doporučuji postupně všechny. Jednotlivé postavy i scény k nim jsou tak rozdílné, že by se daly považovat za tři rozdílné hry. Autoři doporučují hrát nejdříve vetřelce, potom vojáka a nakonec predátora. Důvodem je stále komplikovanější ovládání. Osobně jsem zvolil nejdříve predátora, protože se mi zdál nejzajímavější. Jeho vybavení je malý technický zázrak. Disponuje čtyřmi druhy vidění - běžné, infračervené, ultrafialové a inverzní. Klávesu pro přepínání vidění si nadefinujte dostatečně po ruce, budete ji často používat. Stejně často budete používat klávesu pro zapínání neviditelnosti (alespoň v prvních scénách). Jako zbraně používá wristblade (nože), speargun (něco jako kuš), shoulder cannon, pistoli a disk. Může se léčit, podmínkou je dostatek energie. Energie se mu pomalu doplňuje. Při nižších obtížnostech vás to bude svádět zůstat někde schovaný a čekat na doplnění energie, ale u vyšších obtížností si s touto taktikou nevystačíte. Speciální výzbrojí v prémiových scénách je laso, či spíše jakýsi energetický paprsek jeho funkci plnící. Zbraně doporučuji přepínat přímo číselnými klávesami, při přepínání mezi 2 posledními zbraněmi by se vám mohlo v ten nejnevhodnější okamžik stát, že se objeví jiná zbraň než předpokládáte (ne chybou hry, ale chybou uživatele).

Epizoda 1: Waterfall je úvodní scéna, ve které se seznámíte s vlastnostmi predátora a s jeho ovládáním. Zapněte si mód infračerveného vidění, použijte shoulder cannon a aktivujte neviditelnost. Nyní můžete snadno zneškodňovat vojáky v dolních prostorách a chodbách. Pozor - neviditelnost vybíjí baterie, proto její používání minimalizujte. V božském módu si vyzkoušejte normální mód vidění a blízký pohled na vojáky a na jejich vyděšené obličeje. Zkrátka jako když vidí predátora, žádní superhrdinové. Po projítí dolních prostor aktivujte přepínač dole u schodů, vyjděte nahoru a přeskočte až ke dveřím na opačné straně prostranství. Postupně zneškodníte všechny nepřátele až se dostanete k vodopádu, výtahem vyjedete nahoru a končíte.

Epizoda 2: Area 52 je již poněkud obtížnější. Celou hru strávíte s infračerveným viděním a shoulder cannonem. V místnosti vrátných zapněte vypínač, vyjeďte výtahem nahoru, sejděte po schodech dolů až k velké hale s barely. Pozor, někteří vojáci hází nepříjemné zápalné bomby. Dole v hale úplně vlevo vzadu najdete klíč. Pozor na barely, mohou vybuchnout. Vyjděte ven z haly a vydejte se zpět ke schodům. Najdete tam větrací šachtu. Prosekněte ji a projděte jí skrz. Vyjeďte výtahem nahoru, dostanete se do malé místnosti, tam aktivujte přepínač. Když jdete z místnosti dál, uvidíte most. Na ten musíte přeskočit. Přejdete po něm doprava, projdete chodbou do velké místnosti se stolem. Mimochodem - cestou neustále někoho zabíjíte. Občas se budete muset i někam schovat a dobít si baterie. Všimněte si, jak mají vojáci přirozené vlastnosti - když se budete chovat tiše a ještě budete stát v šeru nebo se přikrčíte, tak si vás nevšimnou. Proto je dobré ničit světla, vojáci používají běžné vidění. Můžete dokonce odlákat pozornost vojáka tím, že rozstřelíte speargunem světlo někde na opačném konci. Místností projdete a sejdete po schodech až úplně dolů. Dostanete se až k šachtě. Tu přeskočte. Vydejte se doleva, po pravé straně je místnost s vypínačem, který odemkne všechny dveře. Pokud byste teď šli dál, dostanete se přímo na mušku automatickému kulometu. Vraťte se k šachtě a vydejte se doprava ke dveřím s okénky, což je jakási kuchyňka. Odtud můžete zničit kulomet ze strany. Jak můžete zjistit, na stroje a vetřelce je shoulder cannon neúčinný, musíte použít speargun nebo wristblade. Projdete dál přes jídelnu, pak dále přes knihovnu až dolů do prádelny. Za jednou z beden najdete zakrytovanou šachtu. Tou seskočíte dolů až do malé místnůstky. Je tam humanoid, kterého neumí shoulder cannon zaměřit. Vyskočte na jednu z beden a větrací šachtou se proplazte až k vaší kosmické lodi. Vejítím dovnitř misi ukončíte.

Epizoda 3: Vaults Tak s touhle scénou jsem si pěkně "užil". Aktivujte infra, shoulder cannon a neviditelnost a vyběhněte z vaší kosmické lodi. Po usmrcení pár vojáků přijdete do místnosti s výtahem. Rozbijte levou skříňku a běžte větrací šachtou dál až do další místnosti. Pozor, směrem k pravé skříňce je smrtelná díra. Před vskočením do místnosti si připravte cannon a aktivujte neviditelnost, bude tam voják. Rozbijte počítač - velká bedna u židle. Podobně projděte větracími šachtami i do dalších 3 místností a zničte tam počítače. Mezi 2. a 3. místností udělejte malou odbočku a zničte shora automatický kulomet. Musíte k tomu použít speargun. Po zničení posledního počítače se uvolní všechny dveře. Právě jste vypustili do světa hromadu vetřelců a teď teprve začne horor. Dobře to vystihuje velitel na monitorech: "... we don't know where are they now. Oh shit! They are already here!". Od tohoto okamžiku již přepněte trvale na ultrafialové vidění (vidíte vše červeně), vytáhněte pistoli a připravte si kbelík na nervy. Pistole (klávesa 5) je nejúčinnější zbraň na vetřelce. Projděte ochrannými vraty a pokračujte vpřed. Budete procházet několika místnostmi, kde na vás budou vyskakovat vetřelci. Musíte být neustále ve střehu a přesně mířit. Energií musíte šetřit, je pro vás otázkou přežití. Zde plně využijete ovládání oběma rukama. Jednou rukou ovládáte klávesy a uskakujete útokům vetřelců, druhou rukou ovládáte myš a střílíte po vetřelcích. To vše musíte současně bez sebemenšího zaváhání, jinak máte smůlu. Pozor na kyselinu stříkající z vetřelců, je pro vás smrtelná. Tak se dostanete až k dlouhému tunelu vedoucímu do podzemí. To bylo teprve první seznámení s vetřelci, teď to teprve začne naostro. Pozor hlavně na mláďata vetřelců - malé mršky plazící se po zemi. Pokud vám skočí na obličej, je po vás. Projděte tunelem dolů a vydejte se směrem doprava na konec chodby 1 a odtud až téměř na konec chodby 2. Před jejím koncem je po levé straně vchod do místnosti se zničenými dveřmi. Na konci místnosti vlevo je mřížka větrací šachty. Vlezete tam a půjdete pořád dál. Chodeb je více, správná je ta velmi dlouhá, na které narazíte na mládě vetřelce. Když vyjdete ven, ocitnete se v místnosti "xenoborg-holding room". Hned po levé straně je vchod do řídicí místnosti. Zapněte přepínač, systém se znovu nastartuje a všechny dveře se stanou průchodné. Vyjděte ven - jste na začátku 1. chodby - a projděte chodbami až na konec 2. chodby. Je tam místnost, kde údajně lidé drželi xenomorphy. Vyjeďte výtahem nahoru, dostanete se do další sekce chodeb. Běžte až na konec chodby 3 do místnosti vpravo. Je k ní připojena ještě jedna místnost - human office. Na jednom ze stolů leží klíč. Pokračujte dále až na konec chodby 4, přijdete do kruhové místnosti. Přes několikery ochranné dveře projdete až do velké haly. Nahoře uvidíte kouli s uvězněným vetřelcem - jakýsi vzor pro klonování. Připravte se na závod s časem. Vypněte vypínač vzadu v místnosti nebo raději střelte do koule. Koule se rozpadne, vetřelec dopadne dolů a začne odpočítávání autodestrukčního systému. Nejdříve musíte zabít tohoto vetřelce - vzor. Potom se vraťte zpět do kruhové místnosti. Přes dvoje dveře vběhněte do řídicí místnůstky kde vypínačem aktivujete výtah. Vyjeďte výtahem nahoru. Vyběhněte ven, dostanete se ke své lodi. Vběhnutím dovnitř misi ukončíte. Abych ještě ale nezapomněl. Po celou dobu na vás samozřejmě neustále útočí hejna nejrůznějších vetřelců. Můžete je samozřejmě všechny vystřílet, ale při vyšší obtížnosti zjistíte, že je to nemožné, protože noví vetřelci se objevují snad ještě rychleji, než se vám dobíjí baterie. K tomu vám poradím jeden "fígl" - vykašlete se na ně. Možná vás to překvapí, ale predátor je rychlejší a živější než vetřelci. V širokých chodbách i v místnostech máte dost místa na to, abyste vetřelce obešli, dokonce ani mládě vetřelce nestačí zaútočit. Důležitá je rychlost. Zvládnete-li celou akci rychle, postačí, když budete zneškodňovat pouze vetřelce, kteří vám stojí v cestě a na ostatní nebudete plýtvat čas ani energii.

Epizoda 4: Fury 161 Do scény jste přivítáni hlášením: "Area overrun by alliens. Good hunting!" (Prostor přeplněn vetřelci. Dobrý lov!). Stav tomu skutečně odpovídá. Aktivujte ultrafialové vidění, vyjděte ven ze dveří a vydejte se doleva a potom dolů po schodech. Výtahem vyjedete nahoru a přijdete k vypínači, který odemkne dveře. Vrátíte se zpět k výchozím dveřím a jdete teď naopak doprava. Vyjdete po schodech nahoru. Shora rozstřelíte poklop, který vidíte na potrubí a skočíte tam. Dostanete se do místnosti s přepínačem, který deaktivuje větrák. Vyjdete ven a vrátíte se opět k výchozím dveřím. Tentokrát projdete rovně přes větrák. Postupně aktivujete vypínače a dostáváte se do vyšších pater, až přijdete k výtahu. Sjedete dolů. V tunelech najdete místnůstku s vypínačem, v jiné místnůsce potom můžete projít dveřmi. Vyjedete vysokým výtahem nahoru. Než budete pokračovat dále, přepněte si na infravidění a shoulder cannon. Zde totiž narazíte na lidi. Probojujete se dole až ke dveřím, ale než je otevřete, přepněte se zpět na ultravidění a vytáhněte pistoli, je tam schovaný vetřelec. Nakonec zbývá naskočit na loď, která přiletí, a úkol je splněn.

Epizoda 5: Caverns Zpočátku budete používat zbraně proti vojákům. Skočte do nádvoří s transportérem, přeběhněte na další nádvoří, kde zapnete vypínač. Vyběhněte nahoru po schodech. Přes další nádvoří jen přeskočte po ochozech a běžte až na nádvoří s výtahem. Lano výtahu přestřelte speargunem a skočte do vzniklé díry. Pokračujte dál až na nádvoří s transportérem. Teď si připravte ultrafialové vidění a disk. Otevřte dveře ovládacím panelem. Uvidíte robota-vetřelce, který svými lasery ničí vše živé v dosahu. Pomocí disku ho zničte dřív, než se aktivuje a zaměří vás. Zničte ještě dva automatické kulomety. Připravte si pistoli a otevřte další dveře. Dostáváte se na území vetřelců. Projděte dalšími vraty a přes prokousaný transportér. Běžte stále rovně, až přijdete do místnosti s jakýmsi zařízením pro ovládání dveří. Zničte oba držáky na skále. Otevřou se dveře u zařízení i dole v jeskyni. Jděte dolů, projděte chodbičkou, přes lávku nad propastí, rozbitým transportérem, až skočíte do větší prohlubně. Zde narazíte na dva strážce, hlídající královnu vetřelců. Až je zneškodníte, vstupte na písečnou plošinku, propadnete se ke královně.

Epizoda 6: Battle Předešlé mise byly zábavou proti tomu, co vás čeká teď. Úkol je poměrně jednoduchý - zneškodnit královnu vetřelců. Vše se odehrává pouze v jedné jeskyni. Ve skutečnosti jde o nelítostný boj. Královna je skutečně obrem a bojuje všemi možnými prostředky - kouše vás, šlape po vás, mlátí ocasem, hází po vás kamením. Ve vyšších obtížnostech hry se navíc objevují ještě mláďata vetřelců. Na završení všeho zde v podzemí nefungují žádná elektrická zařízení, takže ze zbraní funguje pouze speargun a samozřejmě wristlblade. Lékárnička také nefunguje. Takže vám zbývá jen neustále uhýbat a přitom přesně zaměřovat. Pokud budete šípy příliš plýtvat, budete muset v závěru bojovat holýma rukama. Nejlépe neustále jeskyni obíhat a držet se královně za zády. Nezbudou-li vám šípy na mláďata, můžete je zneškodnit rychlým proběhnutím kolem nich se seknutím drápy.

Bonus 1: Invasion Dokončíte-li úspěšně poslední misi, objeví se vám 5 nových - prémiových - misí. První dvě jsou přístupně ihned, další dvě až po dokončení misí se střední obtížností a poslední mise až po dokončení v nejvyšší obtížnosti. Mise se odehrávají v prostředích misí vašich nepřátel. Ne že by to bylo na závadu, že zde nenajdete nové mise. Je to naopak vtipná myšlenka, neboť v prémiových misích postupujete přesně obráceně jak vaši nepřátelé a v tom je ještě větší poutavost misí. Mise 1 vychází z lidské mise, ve které jste měli za úkol pozastavovat větráky. Predátor postupuje z opačného konce mise a má za úkol větráky naopak spustit.

Bonus 2: Escape Mise vychází z mise vetřelců. K dispozici máte navíc lano, pomocí kterého se můžete přesouvat po nepřístupných místech.

Bonus 3: Temple V misi postupujete obráceně jako vetřelec v 1. misi, tj. musíte se dostat do místa zrodu vetřelců. Bez lana se neobejdete. Dost děsivě působí v počátečních chodbách tlukot srdce, který slyšíte, možná patří té ohromné soše vetřelce. Pohledem predátora vypadá socha vetřelce děsivěji než pohledem vetřelce, protože predátor nemá tak širokoúhlé vidění.

Bonus 4: Earthbound V této misi lovíte uprchlé vetřelce v doku 4. K uvolnění dveří a zastavení větráků musíte ničit elektrické rozvaděče. Přesouvat se musíte pomocí lana, protože procházíte přes větráky a větrací šachty. Mise je splněna, až v doku s přepravní lodí otevřete vrata a zneškodníte vojáky za vraty. Doporučuji používat inverzní vidění, protože se často střídají vojáci s vetřelci a časté přepínání módů může být nepříjemné.

Bonus 5: Tyrargo Po přepnutí pár přepínačů a zabití několika desítek vojáků, vetřelců i automatů způsobíte vyhlášení evakuace celé kosmické lodi. Potom se jen vraťte k výtahu, kterým jste do scény přijeli. Toť vše. Ve skutečnosti to ale tak jednoduché není a budete rádi, že některé přepínače umožňují uzamykat dveře a tak zabrání vetřelcům, aby vás pronásledovali.


Vetřelec je naprosto jinou postavou než predátor. Nevlastní žádné technické vymoženosti. Umí bojovat pouze zblízka a to buď sekáním pařáty nebo ocasem. Úder ocasem je silnější ale má větší rozptyl a je-li blízko oběti explodující barel, může zasáhnout i tento barel. Největší předností vetřelce je rychlost. Oběti je schopen zlikvidovat ještě než se rozkoukají. Svou rychlost může ještě zvýšit skokem vpřed na oběť. Další superpředností je možnost šplhat po stěnách. Často můžete viset nad nic netušící obětí a poté na ni jen seskočit. Některé oběti slabší povahy můžete svým křikem přivést až k šílenství a pak jen k nim přijít a spořádat je. Vetřelec se totiž potřebuje živit lidmi. Je to jeho jak potrava, tak i lék na zranění. Módy vidění má pouze dva - normální a inverzní. Budete je muset často přepínat. Nevýhodou lezení po stěnách je, že po chvíli už nevíte, kde je nahoře a kde dole, a tak se občas musíte spustit na zem. Zpočátku se může zdát nezvyklé, že vetřelec má širokoúhlý pohled. Vidíte toho hodně, ale perspektivy jsou tím pádem trochy deformované. Začnete-li hořet, snažte se rychle běžet - oheň uhasne dřív.

Epizoda 1: Temple je úvodní misí k vetřelcům. Máte za úkol přemístit se ze svého rodiště do chrámu vetřelců. Jako první musíte zničit dva držáky, uvolněné bloky zablokují proud plazmy. Uvolněným otvorem můžete vskočit do hlavní haly laboratoří. Přemisťujte se hlavně po stropě. Na konci jedné ze dvou bočních chodeb narazíte na velkou místnost. Z ní se pomocí větracích šachet můžete dostat do čtyř vedlejších místností. Nemůžete do místností jít přímo, protože jsou chráněny automatickými kulomety. Ve všech čtyřech místnostech zničte blikající ovládací panely počítačů. Tím zpřístupníte vchody do obou laboratoří. Běžte do laboratoří. Po zneškodnění hlídacích robotů rozsekněte přívodní kabely k zařízením. Tím se uvolní výtah ve středu haly. Jeďte jím dolů. Nejezděte až úplně dolů, číhají tam na vás vojáci. Napadněte je shora ze stropu, stejně jako automatické kulomety, na které tam narazíte. Přijdete do první velké haly. Na jejím konci uvidíte výklenek s automatickými kulomety. Neukazujte se jim, přijďte k výklenkům ze strany a rozbijte držáky. Dveře se zavřou. To samé udělejte i ve vedlejší hale. Tím zpřístupníte vstupy do podzemí. Běžte chodbičkami až k velké soše vetřelce. Pokračujte dále, až přijdete do velké haly - chrám vetřelců.

Epizoda 2: Escape je únikem z chrámu vetřelců. Procházíte přes laboratoře lidí. Využíváte k tomu především plošiny u stropu místností a větrací šachty. Největším problémem zde může být, že zabloudíte.

Epizoda 3: Ferarco je zčásti bloudění větracími tunely. Nezapomeňte, že vetřelec není příliš zručný v ovládání elektronických zařízení a proto jeho hlavní manipulací při otevírání dveří je rozbití příslušné bedýnky. Po vymlácení "zlých vojáků" v úvodu vylezete po žebříku a přes větrací otvor se dostanete do vnitřní sekce, tím se otevřou spojovací dveře. Jděte po schodech do mezipatra a rozbijte všechny ventily na potrubí, tak otevřete další dveře. Zase pomlátíte pár obránců. Při útocích musíte jednat rychle, využívat skoků a především kličkovat, aby se do vás netrefili. A především si často doplňovat energii posvačením svých obětí. Kromě robotů s olejem místo krve - z těch nic nevycucnete. Dostanete se do kruhové místnosti se stolem. Po stropě se dostanete do větracího otvoru nad stolem a přes šachtu do třetího patra. Chodbou na protější straně se dostanete do další větrací šachty a přijdete do malé místnosti s křížovým stolem (2. patro). Nyní jdete chodbou dál, ale pozor - na chodbě na vás číhají kulomety. Až uvidíte po levé straně zasklené okénko, musíte se tímto okénkem protáhnout dovnitř do místnosti, odkud již kulomety snadno zneškodníte zezadu. Najděte druhou místnost s křížovým stolem podobnou té, kterou jste přišli a větracím otvorem (na křižovatce v šachtě se dejte doprava) přijdete do podlouhlé chodby pouze s větracími otvory. Nemusíte se bočními větracími otvory zdržovat, proběhněte až na opačnou stranu chodby, chodba tam je zakončena větracím otvorem, do kterého vlezete. Přijdete do velké haly s jakýmsi generátorem, seskočíte shora dolů a pokračujete průchodem do malých místností. Další průchod je označen větrací mřížkou ležící na zemi. Po průchodu šachtou se ocitnete v místnosti v horním patře. Seskočte šachtou vpravo dolů. Vidíte zde uzavřený evakuační průchod, kterým budete muset za chvíli utéct. Vraťte se nahoru, dveře se mezitím otevřely. Po průchodu chodbou seskočíte dolů a přijdete ke střílně. Tunelem projděte nahoru. Postupně se dostanete až do řídicí místnosti celé lodi. Je zde spousta obrazovek. Všechny obrazovky rozbijte. Tím se stala loď nefunkční a byla zahájena evakuace celé lodi. Teď vám běží o čas. Musíte se dostat včas zpět k evakuačnímu průchodu a utéct z lodi spolu s její posádkou.

Epizoda 4: Gateway Scénu začínáte v přepravním boxu. Ihned vyšplhejte na ochoz a projděte dveřmi, jinak vás to vycucne ven z lodi. Proběhněte rychle výtahovou šachtou, až se dostanete do zad 2 kulometům. Přes levé dveře a větrací šachtu se dostanete do velké haly. Odtud vede cesta k výtahu. Rozbijte ovládací panel a šplhejte do jednotlivých mezipater, ve kterých musíte kromě obránců zničit i ovládací panely větráků, které jsou v bočních místnostech. Po žebříku se dostanete až nahoru do nejvyšší místnosti. Pozor na 2 hlídající kulomety, musíte je zneškodnit zezadu. Spojovací chodbou projdete k dalším výtahovým šachtám. Rozbitím ovládání panelů se dostanete výtahovou šachtou do vyššího patra. Po pravé straně jsou 3 dveře. Vejděte prostředními, ocitnete se ve větší místnosti s větrákem a plošinou. Vyšplhejte po stropu nad vojáka s kulometem na plošině a skočte na něj nepozorovaně shora. Při příměm útoku byste zřejmě jeho obranu nepřežili. Zničte pojistkové skříně větráku a projděte větrákem do 4 malých místností propojených chodbami, v každé místnosti musíte zničit pojistkové skříně. Teď z některé místnosti vyšplhejte větrací šachtou ve stropu do hlavního větracího systému s několika větráky. Jedna z šachet v horní části není zakončena mříží, dostanete se tak do místnosti s větrákem. Vedlejším otvorem v podlaze skočíte dolů do obytných částí. Je tam řada místností oddělených sklem, bočními místnostmi a řadou obránců. Nejsnadnější je obránců si příliš nevšímat a rychle probíhat přes zasklené otvory. V poslední místnosti je díra nahoru do podobné místnosti, kterou jste přišli dolů. Je tam opět větrák, ale tentokrát ho můžete vypnout rozbitím pojistkové skříně. Projítím přes větrák a přes větrací šachtu se dostanete do evakuační haly. Od této chvíle vám jde o čas. Musíte rychle rozbít ovládací panely na stolech v obou místnostech po stranách evakuační haly. Tím se vám otevřou dveře ven z evakuační haly.

Epizoda 5: Earthbound Z první haly proskočíte otvorem dolů, odtud se výtahovou šachtou dostanete až na horní palubu lodi. Zneškodníte pár lidí a skočíte na opačném konci opět dolů. Až budete dole proskakovat sklem, zneškodněte i obrazovku počítače, tím zajistíte otevření dveří. V nákladním prostoru zničte pojistkové skříně, otevřou se postranní vrata. Je tam větrací šachta. V další místnosti projděte ještě větrací šachtou na protější stěně a ocitnete se tak za zády obranných kulometů. Rozbijte pojistkové skříně, tím vyřadíte větráky. Projděte větrací šachtou a ještě jednou větrací šachtou do místnosti s barely a pár vojáky. Přes několik dalších šachet se dostanete do další takové místnosti. Na jejím konci (při zemi) je větrací otvor s větracím tunelem směřujícím nahoru do místnosti s pojistkami a výhledem na větráky. Rozbijte pojistky, rozbijte sklo a projděte levým větrákem. Větracími šachtami se postupně dostanete zpět do nákladního prostoru. Vidíte nákladní loď, jak popojíždí. Pozor, na zemi na vás číhají kulomety. Projděte přes boční místnost "Dock 4". Zřejmě zde narazíte na predátora, ale kolem něj jen rychle proběhněte. Vyšplhejte šachtou na horní palubu. Uvidíte dalšího predátora, jak zabíjí posledního člověka na lodi. Teď vás čeká jeden nelehký úkol - zabít predátora. Musíte využít mrštnosti a lstivosti vetřelce a snažit se držet za zády predátora. Hlavně se musíte vyhnout jeho zaměřovacímu paprsku, již první zásah by pro vás byl smrtelný. Až se vám to podaří, otevřou se vám evakuační dveře a vy odlétáte jako doprovod vajíček vetřelců na Zem, kde můžete v klidu zahájit invazi a vyhlazení odporné lidské rasy.

Bonus 1: Invasion Touto misí zahajujete svou invazi na Zemi. Vaším prvním úkolem je najít cestu ven z podzemí na zemský povrch. I proti svým vetřelským zásadám se zřejmě nevyhnete ovládání zařízení - zastavování ventilů větráků.

Bonus 2: Derelict Misi začínáte v ufonském korábu. Při hledání cesty do týlu nepřítele musíte využívat větrací šachty, jinak obranné kulomety budou rychlejší.

Bonus 3: Tyrargo

Bonus 4: Caverns

Bonus 5: Fury 161


Posledním typem bojovníka je voják Colonial Marine. Je to střed mezi predátorem a vetřelcem. Zvláštní schopnosti nemá, má jenom různé typy zbraní. Musí vyhledávat zbraně, náboje a lékárničky pro doplnění zásob a uzdravování. Je to takový klasický doomovský typ bojovníka. Může zapnout brýle se zesilovačem světla. Přepínač vidění musíte mít dobře po ruce, protože ten budete používat velmi často. Při normálním osvětlení je totiž zesilovač světla již přesvětlený. V normálním módu vidění má k dispozici radar a střely jsou naváděné. K dispozici má světlice, které může odhodit a osvítit tak část prostoru. Nevím, kdy se je hodí používat, protože jich má omezené množství a svítí jen krátkou dobu. Zřejmě jen k osvětlení nějaké díry, než do ní skočí. Základní zbraní je Pulse Rifle - kulomet kombinovaný s pulsními granáty, dále je to Smartgun s automatickým zaměřováním (zaměřování lze zapínat a vypínat pravým tlačítkem myši), Minigun - rotační kulomet, Sadar - něco jako raketomet. Pokud jde o ovládání, zde musíte hodně využívat kombinovaného ovládání klávesnicí a myší: do další chodby musíte vpadnout tak, abyste byli kryti zezadu stěnou a přitom otočeni do chodby pro případ střelby po nepříteli. Stačí chvilka nepozornosti a otočení nesprávným směrem a vaše dny jsou sečteny. Hodně přitom využíváte orientace sluchem a posloucháte, odkud přichází řev vetřelce. Bez stereofonního zvuku se neobejdete. Vžijete-li se do hry, bude vás řev vetřelců přímo děsit.

Epizoda 1: Derelict Misi začínáte ve své kajutě. Na chodbě rozbijte ochranné sklo spínače a vypněte jím blokování dveří. Přijdete až do velitelské místnosti, kde musíte aktivovat spínač pro odblokování pancéřovaných dveří. Celou dobu jste přes monitor doprovázeni radami velitele, i když ne vždy dost povzbudivými: "You're in some serious shit" (Jsi v dost vážném průs...). Nyní vstupujete do místnosti s vejci. Údajně se nemáte čeho bát, protože vejce jsou prý sterilizovaná. Tam si naberete nějaké zbraně, vyjedete výtahem a vyjdete ven na nádvoří, na kterém uvidíte kosmickou loď: "Máme nějaké potíže se světlem, takže používej zesilovač světla." Z nádvoří vyjedete výtahem nahoru: "Ztratili jsme kontakt s operačním týmem. Opatrně, zachytili jsme nějaké podivné signály. Něco se tam dole hýbe." Což znamená, že zde se setkáváte s prvním vetřelcem. Vstupujete do větší kruhové místnosti. "Bůh to zatrať! Dostáváme nakopáno do našich pr... Vypadá to, že v tom zůstáváš sám. Využij podzemní přístupový kanál do hlavní kolonie. Zkus použít na průhledné dveře anulovací vypínač. Hlavně se nenech zabít." Vyjedete výtahem nahoru a prohledáváte horní chodby. Narazíte i na místnost s větráky. Nenechte se zlákat k posbírání věcí, které leží před jedním větrákem, je to past. Nejdříve zničte parní výměníky u ventilátorů a tím je zastavíte a odblokujete další průchod. Přes lávku přes střed kruhové místnosti se dostanete na dlouhý ochoz vedoucí nad nádvořím. V dalších chodbách najdete vypínač odemykající výstupové dveře: "To je ono. Teď dostaň ten svůj zadek do hlavního výzkumného podlaží". Výtahem, který je ve výklenku u dlouhého ochozu, sjedete až dolů a projdete výstupními dveřmi na další nádvoří, kde vidíte tři vstupy do kosmické lodi. Vejděte do levého vstupu a běžte úplně vlevo. Sjedete výtahem dolů do řídicí kabiny lodi s mrtvým mimozemšťanem (jistě dobře znáte z filmu Vetřelec). Z kabiny vede malá postranní chodbička, která vás zavede až k cíli cesty.

Epizoda 2: Colony Pokračujete dále v předešlé misi. Vyjedete výtahem na povrch až na zablácené a deštivé prostranství. Vyjdete ze západní brány a východní branou vstoupíte do budovy. Na konci chodby v 1. podlaží je okno. To rozbijete, vskočíte dovnitř (nalevo je malá plošinka) a zapnete všechny 4 spínače generátoru. Vyjdete ven a přejdete k severní bráně (kolem Baru). Zapnutím spínače se brána otevře. Vejděte dovnitř a jděte doprava až k zablokovaným dveřím. Protáhněte se malým otvorem po pravé straně. O patro výše najdete ještě jeden takový otvor, až se dostanete do větší místnosti. Pravými dveřmi se dostanete na křižovatku zatopenou vodou. Běžte doprava a vyjeďte výtahem do 3. podlaží. Přijdete do řídicí místnosti, kde musíte aktivovat 5 spínačů: "Sakra! Ty jsi přehodil všech PĚT spínačů? Brána se teď pevně uzamknula. Potřebuješ opravárenskou soupravu. Technik má jednu - ještě by mohla na něm viset. Jeho tělo je v lékařské laboratoři v podlaží 2. Chápeš to? Podlaží 2." Vyjděte z místnosti a najděte schody vedoucí do 2. podlaží. V lékařské laboratoři narazíte na mršky mláďata. Můžete je spálit plamenometem, který poblíž najdete. Na dospělé vetřelce plamenomet raději nepoužívejte. Stejně by na vás ještě chvíli útočili a navíc by vás mohli také podpálit. V laboratoři na jednom podstavci najdete opravárenskou tašku. Dírou v zemi skočte do nižšího patra, využijte mezistupínku. Pozor, dole je mládě. Vyjděte ven a běžte k východní bráně (se zničeným zámkem). Po chvíli čekání a netrpělivého popocházení se brána otevře a vy běžte k transportéru.

Epizoda 3: Invasion Úkolem této mise je vypnout 5 ventilátorů, aby mohl být opraven ventilační systém. Ventilátory se vypínají uzavřením ventilů podobných tomu na obrázku výše. Konkrétně tento zobrazený ventil otevírá bránu do systému dalších chodeb. První z ventilů najdete, půjdete-li z transportéru stále nahoru, ventil je na jednom ze stolů v malé místnosti. Vrátíte se kousek zpět k místnosti se schody hluboko dolů. Skočíte-li vpravo na meziplošinku, najdete ventil, po jehož aktivaci sjede plošina k horním dveřím v této místnosti. Zatím jsou uzavřené. Sjeďte výtahem úplně dolů, najdete tam uvedený ventil z obrázku. Kruhovými chodbami se dostanete k výtahu, který vás s mezipřestupem vyveze až nahoru. Projděte kolem tunelu k jednomu z větráků (nevstupovat, vcuclo by vás to) a jděte po schodech výše. Nad schody uvidíte u stropu dlouhou plošinu. Střelíte-li do držáku plošiny, plošina spadne dolů a zpřístupní vám tak dveře, které jsou v horní části této místnosti. Projděte dveřmi a opatrně sejděte dolů. Dostanete se do místnosti, kde naleznete další dva ventily. Pozor - nechoďte do šachty vedle ventilátorů, sjedete odtud velmi velmi hluboko. Vyjděte po schodech opět nahoru. V chodbách najdete další ventilátor, ventil je tentokrát umístěn na zábradlí poblíž ventilátoru. Poslední z ventilů najdete na stejném podlaží v místnosti s velkou obrazovkou, sejdete-li dolů a vejdete-li do malé boční místnosti. Teď už jen zbývá vyjít z místnosti, jít ke dveřím se zeleným světlem (do té doby červeným), projít chodbou, opatrně přejít po nosníku zbylém z rozbité cesty, vyjet výtahem nahoru a nastoupit do kosmické lodi, která pro vás přiletí a odveze vás na orbitální stanici.

Epizoda 4: Orbital Po přivítání na orbitální stanici a shlédnutí útoku predátorské lodi vás velitel odešle do obytných čtvrtí. Nepřehlédněte cestou pár zbraní nacházejících se ve výklenku v místnosti s mnoha okny - včetně raketometu Sadar. Některé dveře musíte odemykat pákovými zámky. Sejděte dolů po schodech a jděte stále rovně až do velké místnosti s osvětleným výtahem. Jestli chcete, můžete se v chodbách zdržet a trochu si prohlédnout obytné místnosti. Najdete v nich spoustu zbraní a jiných pokladů. Ale také nějaké vetřelce a především narazíte zřejmě i na predátora, proti kterému možná nebudete příliš úspěšní. Běžte do dveří vlevo. Velitel vám oznámí, že bohužel přístupové cesty byly zničeny a že proto musíte použít únikovou kabinu nacházející se na horní palubě. Musíte přitom dát pozor na automatické ochranné systémy, které svými lasery ničí vše živé v okolí. Po této veselé zprávě se vydejte nahoru po schodech. Přijdete k výtahu, sjeďte jím dolů. Uvidíte automat-vetřelce. S využitím Sadaru ho můžete zničit, ještě než se probudí, ale můžete kolem něj jen proběhnout dříve než se aktivuje. Dalším výtahem se dostanete až nahoru na horní palubu stanice. Až se pokocháte pohledem na květinové plantáže, vyrazte vpřed přes zbývající dveře. Zničte nějaké další automaty-vetřelce a skokem do kabiny misi ukončete. Nebo zvolte jiný postup - po vstupu na palubu utíkejte vpřed co vám nohy stačí a automatů si vůbec nevšímejte.

Epizoda 5: Tyrargo Prostory jsou prý přeplněny vetřelci, takže máte spoustu práce. Až přijdete do místnosti se skříňkami, použijte větrací šachtu, kterou najdete v místnosti vpravo vzadu. Vyjeďte výtahem nahoru a vypínačem aktivujte větrací systém. Postupně se dostanete až na plošinu u únikové lodi. Vypněte přepínač a běžte dál až se dostanete do podobné haly jako na začátku. Obsahuje nějaké bomby. Zde se setkáváte s predátorem tváří v tvář. K zneškodnění predátora využijte odstřelení bomb. Po jeho zneškodnění vám velitel s úsměvem poděkuje za pomoc a oznámí vám, že bohužel na vás již v únikovém modulu nezbylo místo. V tom se na vás vyřítí supervetřelec - asi něco jako táta vetřelců. Zdoláte-li ho, oznámí vám velitel, že přece jen na vás ještě počkají, ale musíte fofrovat. A skutečně - nezmizíte-li odtud včas, vyřítí se najednou hejna stále nových a nových vetřelců a všechny dveře se stanou neprůchodné. Chvíli je udrží automatické kulomety, ale i ty se po chvilce zavaří a přestanou vás bránit. V této chvíli můžete dokonce vidět to, co jste ještě nikdy neviděli. Po vystřílení všech nábojů vezme váš voják zbraň a mlátí vetřelce pažbou. Tak takto vypadá skutečně neúspěšné ukončení (vlastně neukončení) mise:

Takže včas přepněte vypínač nad schody a zmizte vraty po levé straně. Ale ještě nemáte vyhráno. Vzápětí narazíte na vetřelce "s velkou hlavou" (nic nového, ale pro vojáka to nejsou dvakrát příjemní společníci). Když se probojujete na horní palubu, aktivujte výtah, tím utečete.

Epizoda 6: Hangar Pokud jste si ještě málo užili hororu, tak ten pravý vás teprve čeká. Ale to je jen zdání ze začátku, než přijdete na řešení scény. Celá scéna se odehrává v jednom hangáru a setkáváte se v ní s matkou vetřelců. Pokud si myslíte, že ji zabijete kulometem a granáty, tak to ani nezkoušejte, nemáte šanci. Její zneškodnění spočívá v tom, že ji prostě vyhodíte ven z lodi průchodem v podlaze. Jako ve filmu. Ale není to zas až tak jednoduché. Stále na vás útočí a to buď přímo nebo házením beden. Neničte bedny. Za běhu se jim snáze vyhnete než přímému útoku a v závěru scény vám pomohou v odpoutávání pozornosti. Nejdříve musíte odblokovat průchod. Rozstřílejte mřížovanou podlahu. Dostanete se k vypínači, který otevře poklop na potrubí blokovacího systému. Rozstřílením potrubí průchod odblokujete. Vedle průchodu je kryt se šipkou, který zakrývá ovládací vypínače. Zmačknutím šipky se poklop otevře. Musíte přitom stát na poklopu a být otočeni na šipku (tj. průchod za zády), jinak poklop nereaguje. Během všech těchto akcí na vás matka neustále útočí, takže musíte pracovat "za běhu". Chcete-li si v honičce trochu oddychnout, využijte sloupek vedle průchodu. Matka někdy neví, z které strany na vás jít a tak může zůstat zablokovaná za sloupkem. Až se poklop otevře, přijděte k tlačítkům pod poklopem a obě je zapněte (rozsvítí se zeleně). Musíte přitom stát čelem k průchodu, jinak zareaguje spíš ovládání poklopu. Průchod se začne otevírat a vy rychle utíkejte do malé místnůstky uprostřed pravé stěny. Je dobré, když jste si již předem otevřeli dveře stiskem tlačítka u dveří místnůstky. Po vběhnutí do místnůstky zavřete dveře stiskem tlačítka na vnitřní stěně. Nejvhodnější je, když si načasujete zapnutí vypínačů a vběhnutí do ochranné místnosti ve chvíli, kdy matka jde do protějšího rohu pro bedny, kterými by mohla po vás hodit. Pokud by vás honila, je možné, že by vás mohla dohonit a rozbít dveře místnůstky. Pokud vše dobře dopadne, matku to vycucne do prostoru a vy přežijete ve svém úkrytu.

Bonus 1: Temple V této scéně dostáváte k dispozici jeden speciální prostředek - trysky. S tryskami je nutno se nejdříve naučit létat, ze začátku to není tak snadné. Scénu začínáte v hnízdě vetřelců.

Bonus 2: Vaults

Bonus 3: Ferarco

Bonus 4: Gateway

Bonus 5: Waterfall


Co říct závěrem? Je to perfektní hra. Už dlouho žádná z her na mě tak kladně nezapůsobila. Ani mě nenapadá, co vlastně vytknout. U starší verze jsem neměl ukládání hry, což velmi vadilo, po update i tento problém zmizel. Takže jestli máte zájem, je zde k dispozici můj profilový soubor, který vám dá přístup do popsaných misí. Rozbalte jej do složky hry User_Profiles.

Ing. Miroslav Němeček

<<< Zpět